۱۳۹۲ خرداد ۵, یکشنبه

" همه چیز لحظه‌ای است"


از شرق تا میانه و بالعکس_ روایت خرداد 67

بعضی روزها اصلا نیازی به مترو و صدای تکراری خانم پشت میکروفن که اصلا ایستگاه‌ها را ندیده و دایم و هر چند دقیقه یک‌بار می‌گوید:"ایستگاه فلان"، نیست. به خصوص اگر آقای نماینده سابق مجلس باشد و بین دو کلاسش به تلفن جواب دهد. سلام که می‌کنم، زود می‌گوید ساعت دیگری زنگ بزنم. می‌گویم "در مترو آنتن درست و درمانی نیست. پس بهتر است همین حالا صحبت کنیم." فکر کنم خنده‌اش می‌گیرد از لحن تهدیدی‌ام، چون صدایش پرحجم‌تر می‌شود و می‌گوید:"باشه خانوم، بگو." به جای احوالپرسی اول سراغ انتخابات می‌روم.

من: اوضاع انتخابات چی می‌شه به نظرتون؟
آقای نماینده سابق: از نظر من آقای هاشمی به انتخابات برمی‌گرده.
من: شوخی می‌کنید؟
آقای نماینده سابق: مگه نگفتی به نظرت؟ منم نظر خودم را گفتم دیگه.
من: چرا این طوری پیش‌بینی‌ می‌کنید؟
آقای نماینده سابق: بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی انگار یک مصیبتی نازل شده. مردم را دیدی؟ انگار یک جورهایی عزادار هستند. برگشت آقای هاشمی می‌تونه فضا را تغییر بده.
من: اگر برنگشت چی؟
آقای نماینده سابق: (حالا صدایش را به شدت آرام کرده و کلمه به کلمه حرف می‌زند، انگار که دیکته می‌گوید) اگر هاشمی به انتخابات برگردد که کار تمام است. اگر نیاید رقابت‌ نهایی بین ولایتی و رضایی و جلیلی می‌شه. بعد انتخابات می‌ره مرحله دوم. از همین الان غرضی را حذف شده بدون. عارف را هم همین طور. روحانی هم رقمی نیست. ستادهاش را دیدی؟ خبری نیست.
من: این سه نفر را روی چه حسابی می‌گید به مرحله دوم می‌رسند؟
آقای نماینده سابق: محسن رضایی می‌آد جلو، اما نفر اول و دوم نیست. با فاصله زیاد با آنها رای می‌آره. جلیلی را هم که باهنر گفته کاندیدای نظام نیست. اگر جلیلی را کاندیدای دولت در نظر بگیریم، رای نظام و دولت بین آنها به صورت مشترک پخش می‌شه. برای همین رضایی با رای کم بالا می‌آد. اصلاحات هم که هیچ کدوم پشت عارف و روحانی نیومدند. بنابراین بخشی از جامعه پای صندوق نمی‌آد.
من: بعد از بین این سه نفر کدوم یکی انتخاب می‌شه؟
آقای نماینده سابق: ولایتی، معلومه که ولایتی. 30 ساله امتحانش را پس داده. این جلیلی توی مشهد کاندید شد، رای نیاورد. چه انتظاری ازش دارید؟ کارنامه‌اش چیه؟ این که چهار تا مصاحبه با اشتون کرده؟ این را تا دیروز فکر می‌کردند کاندیدای نظام هست و منتظر بودن احمدی نژاد برای مشایی شلوغ کنه. اما مشخص شد کاندیدای اصلی دولت جلیلی بوده نه مشایی.
من: هاشمی با حکم حکومتی حاضره وارد انتخابات بشه؟
آقای نماینده سابق: احتمال این که حکم حکومتی صادر بشه هست. هاشمی هم تا شب انتخابات هر زمان اجازه ورود پیدا کنه، وارد می‌شه. نیازی هم به تبلیغات نداره. اون خودش را پدر انقلاب می‌دونه و هر زمان حس کنه انقلاب به طرفش برگشته، لحظه‌ای تامل نمی‌کنه. دو سه روز آینده اتفاقات عجیب و غریبی می‌افته.
من: چقدر این نظرات را نزدیک به واقعیت می‌دونید؟
آقای نماینده سابق: این نظر امروز من هست ها. می‌دونی که توی ایران لحظه‌ای است همه چیز.

****
من؛ مسافری هستم که از شرق تهران سوار بر مترو به میانه شهر می‌روم و هر روز(بی‌توجه به میزان حادثه‌اش که پر است یا خالی)، آمار کناری‌هایم را می‌گیرم.

یکشنبه پنجم خرداد 1392

هیچ نظری موجود نیست: