۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

"فقط تو را خدا همه رای بدید"


 
از شرق تا میانه و بالعکس_ روایت خرداد 80

در مترو چند نفری از مناظره دیشب می‌گویند، اما مهمانان پاتوق من بیشتر ترجیح می‌دهند شنونده باشند، برای همین جواب راست و صریحی نمی‌دهند. بیرون در کنار دکه روزنامه‌فروشی چند نفری تیترها  را می‌خوانند. مرد عینک طبی در حال شمارش کاندیداهای خوب است و نمره بالا را به روحانی می‌دهد و بعد عارف و آخر سر می‌رسد به جلیلی، اما اسمی از غرضی نمی‌آورد. کارمند شرکت‌ کشتیرانی است و برای مرد عینک آفتابی از بارهایی که روی کشتی مانده و فروش ندارد، می‌گوید. حدود 36 سالی دارد. مرد عینک آفتابی به نظر دو سالی از او بزرگ‌تر است و دفترچه بیمه شرکت نفت دستش است. او هم از وضع بد فروش نفت و گاز می‌گوید و قیمت‌هایی که پایین آمده و به هند فروخته می‌شود.

 گرم صحبت هستند و مرد عینک طبی می‌گوید گند می‌زد به همه اینا و پته همه‌شون را می‌ریخت روی آب.
من: آقا مناظره‌ها تموم شد؟
مرد عینک طبی: آره تموم شد. ولی رای بدید خواهشا.
من: به کی؟
مرد عینک آفتابی: حسن روحانی. از همه بهتره.
من: مناظره دیشب خوب بود؟
مرد عینک طبی: خیلی خوشم اومد. خیلی قشنگ زد تو پر قالیباف.اونجایی که گفت آقای قالیباف من سرهنگ نیستم، من حقوقدانم.
مرد عینک آفتابی: گفت پادگانی نظر ندید.
مرد عینک طبی: نه، گفت یادته که گفتی اونا را من... گفت من چی کار می‌کنم؟
مرد عینک آفتابی: گفت پادگانی.
مرد عینک طبی: نه از این اصطلاح رزمنده‌ها بود... سنگ قلابی؟ بایکوت؟
مرد عینک آفتابی: گازانبری.
مرد عینک طبی: آره. گازانبری. گفت من اجازه نمی‌دم شما ...
من: آخه قالیباف یه سی‌دی ازش منتشر شده.
مرد عینک طبی: همون دیگه، اومد اون را درست کنه.
من: گفته بود خود اصلاح طلب‌ها گفته بودند.
مرد عینک طبی: نه اصلا چنین چیزی صحت نداره.
مرد عینک آفتابی: نه، اصلا.
من: عارف بهتر نیست؟
مرد عینک طبی: عارف را من خیلی دوست دارم.
مرد عینک آفتابی: عارف توانایی این را نداره.
مرد عینک طبی: نه عارف خیلی شجاعه. برادری‌اش را واقعا ثابت کرد. توی هر لحظه حرف میرحسین و خاتمی را آورد. عارف می‌شه مثل خاتمی ننه مرده، دست‌هاش را می‌بندند نمی‌گذارن کار کنه. ولی حسن روحانی میانه روست.
مرد عینک آفتابی: آخونده.
من: رای میاره؟
مرد عینک طبی: اگر مردم رای بدن.
مرد عینک آفتابی: توی اینترنت از همه بالاتره.
من: من قالیباف را دیدم‌ها.
مرد عینک آفتابی: نه قالیباف سومه.
 مرد عینک طبی: دیروز ریزش کرد. بعد من دیروز طاقت نیوردم رفتم چیز، کجا رفتم؟ رفتم  شوش و مولوی اینا. تنها کسی که داره تبلیغ می‌کنه، قالیبافه. و جالب اینجاست که پوسترهاش را نمی‌گرفتند. بعد روحانی یه حرفی زد که رای عامه را خرید، در مورد ماهواره‌ها بود.
مرد عینک آفتابی: فقط خدا کنه اونا ائتلاف کنن.
من: ولایتی چی؟
مرد عینک طبی: ولایتی خطرناکه.
من: مردم در مورد قالیباف و ولایتی خیلی حرف می‌زنند.
مرد عینک طبی: مردم اگر رای بدن می‌شه عین سال 76 که خاتمی و ناطق بودند.
من: مردم رای می‌دن؟
مرد عینک طبی: دیروز تحریک شدن مردم. من خودم جزو تحریمی‌ها بودم.
مرد عینک آفتابی: حالا خود احمدی‌نژاد یه نوار داره علیه خودش که منتشر می‌کنه. گفته 8 میلیون رای مردم را به نفع من ریختن. بعد سه هفته پیش ریختن توی ریاست جمهوری، خودش را هم کردن توی یه اتاق حبس کردن. فکر کردن این قدر احمقه که نوار را اونجا نگه می‌داره. گفته سپردم چند نفر آدم اصلح. چون این آدم ریاست جمهوری‌اش تموم بشه، صد در صد جاش توی زندانه.
مرد عینک طبی: آره رو می‌کنه. از دیروز همه درگیر شدن.
مرد عینک آفتابی: بایکوت کردن کار اشتباهیه.
من: همکاراتون هم رای می‌دن؟
مرد عینک آفتابی: ما که از اول می‌خواستیم رای بدیم.
من: موسوی خوئینی‌ها دیروز گفته رای دادن تحت هر شرایطی اشتباهه.
مرد عینک طبی: کار بدی کرده.
مرد عینک آفتابی: نه، بایکوت کردن، یعنی اون کسی که اینا می‌خوان می‌آد رو کار.
مرد عینک طبی: شما فکرش را بکن جلیلی بیاد، بیچاره‌ایم. ببین عارف من مطمئنم به خاطر روحانی می‌ره کنار.
مرد عینک آفتابی: محسن رضایی که اصلا.
مرد عینک طبی: ولش کن اونو. ولی من امیدوارم عارف بره کنار. ولی ائتلاف شون را الان هم اعلام کنند، بده‌ها.
مرد عینک آفتابی: یه مساله‌ای هست، مردم تو کت رای دادن به آخوند نمی‌رن.
مرد عینک طبی: نه نه. قم هم ازش حمایت کرده. بابا خانواده من همه موسوی بودیم، دیروز نظرمون عوض شد در مورد رای ندادن.
مرد عینک آفتابی: آقا مادامی که ولایت فقیه هست، رییس جمهور هیچ غلطی نمی‌تونه بکنه.
مرد عینک طبی: نه، شما به اون چیزاش کاری نداشته باش. اگر روحانی بیاد، بدبختی‌ها خیلی کم‌تر می‌شه.
حالا شروع‌کرده‌اند مناظره دیروز را جمله به جمله برای من می‌گویند. یکی این می‌گوید و مرد عینک طبی با یک "نه" جمله دیگری می‌گوید.

مرد عینک آفتابی: هاشمی می‌اومد کار همشون تموم بود.
مرد عینک طبی: حالا روحانی هم بیاد، انگار هاشمی رییس جمهوره.
من: مردم رای می‌دن؟
مرد عینک طبی: خاتمی بگه به روحانی رای بدید، تمومه. عارف بکشه کنار، تمومه. فقط تو را خدا همه رای بدید، تبلیغ هم بکنید.

 
**** من؛ مسافری هستم که از شرق تهران سوار بر مترو به میانه شهر می‌روم و هر روز(بی‌توجه به میزان حادثه‌اش که پر است یا خالی)، آمار کناری‌هایم را می‌گیرم.


شنبه 18 خرداد 1392

 

هیچ نظری موجود نیست: