۱۳۹۲ خرداد ۱۰, جمعه

"می‌گن بیت روشون نظر داره"


از شرق تا میانه و بالعکس – روایت خرداد 72

رادیو روشن است و یکی از اهمیت انتخابات حرف می‌زند و مشارکت. تا صدایش قطع می‌شود، خانم پشت میکروفن می‌گوید:" ایستگاه فلان" و قطار روبه‌رو می‌رود. دختر روسری رنگی رنگی در ایستگاه نشسته و قراری را برای نیم ساعت بعد در چند ایستگاه آن طرف‌تر می‌گذارد. 25 ساله‌ است و دو سال پیش لیسانس مدیریتش را از دانشگاه تهران گرفته است. تلفنش که قطع می‌شود، با دست اشاره‌ای به بلندگوهای ایستگاه می‌کنم و می‌پرسم:" انتخابات کی هست؟"

دختر روسری رنگی رنگی: جمعه هفته دیگه. از فیس بوک که قطع شده و کندی اینترنت می‌شه فهمید دیگه.( صدای خنده‌اش با هر جمله‌اش بلند می‌شود. وقتی هم که من حرف می‌زنم، لبخند می‌زند. از آنهایی است که انگار هیچ وقت استرس و اضطراب به خودش راه نمی‌دهد و در کمال صبر و آرامش کارهایش را پیش می‌برد)
من: رای می‌دی؟
دختر روسری رنگی رنگی: آره، خالی می‌اندازم.(هه هه)
من: چرا سفید؟ اداره دولتی کار می‌کنی؟
دختر روسری رنگی رنگی: نه، خصوصی است، اما مثل اون دفعه می‌شه آخه.
من: اون بار به کی رای دادی؟
دختر روسری رنگی رنگی: میرحسین. الان اگر بخوام اسم بنویسم، قالیباف را می‌نویسم.
من: شانسش خوبه انگار توی تهران.
دختر روسری رنگی رنگی: آره به تهران خیلی توجه کرده. چند جا هم داشتند براش از این دفترچه‌های تبلیغاتی پخش می‌کردن.
من: اونو ندیدم. اما صداش را شنیدم که یه جا سخنرانی کرده و گفته بود سال 87 جزو چماق به دست‌هایی بوده که به دانشجوهای کوی حمله کرده.
دختر روسری رنگی رنگی: نشنیدم. یعنی چی این؟ البته می‌دونی که همه شون این جوری‌اند دیگه. (باز می‌خندد). اما قراره مناظره هم داشته باشند. خوبه این.
من: شب‌ها هم در مورد برنامه‌هاشون حرف می‌زنند.
دختر روسری رنگی رنگی: این‌ها را اصلا گوش نمی‌کنم.
من: چهارسال پیش هم گوش نمی‌کردی؟
دختر روسری رنگی رنگی: چرا اونا را گوش می‌کردم.
من: دیشب محسن رضایی داشت در مورد برنامه‌های اقتصادی‌اش و کنترل تورم حرف می‌زد.
دختر روسری رنگی رنگی: اون که عددی نیست. اما تورم فکر کنم بیشتر از 100 درصد شده. هر چی می‌خری فرداش می‌بینی قیمتش بالا رفته.  
من: خانواده و اطرافیانت چی، رای می‌دن.
دختر روسری رنگی رنگی: اونا هم آره. فکر کنم به قالیباف رای بدن.
من: بقیه‌شون چی؟ غرضی و روحانی به نظرت چطورند؟
دختر روسری رنگی رنگی: زیاد دنبال نمی‌کنم این چیزها را.
من: ولایتی و جلیلی هم انگار شانس‌شون کم نیست.
دختر روسری رنگی رنگی: می‌گن بیت روشون نظر داره. روی قالیباف هم نظر داره؟


**** من؛ مسافری هستم که از شرق تهران سوار بر مترو به میانه شهر می‌روم و هر روز(بی‌توجه به میزان حادثه‌اش که پر است یا خالی)، آمار کناری‌هایم را می‌گیرم.

جمعه دهم خرداد 1392

هیچ نظری موجود نیست: